På tunnelbanan idag läste jag en artikel i DN med rubriken "Bra lärare tänder elevens gnista". I korthet skulle jag vilja summera artikeln med att elever som får mycket uppmärksamhet och möts av en professionell skola klara sig bättre, oavsett deras bakgrund. Skolor där detta sker kallas också för lyckade skolor eller "lysande undantag i slummen".
En av nycklarna till en så kallad lyckad skola är dels lärare som brinner för deras yrke och erbjuder eleverna flexibel och individuellt anpassad undervisning, dels en rektor som prioriterar elevernas kunskapsutveckling. Faktum är att en rektor som sätter elevernas kunskap och undervisningens kvalitet i första rummet skapar en skola med betydligt bättre förutsättningar än en rektor som inte gör det.
En reflektion som jag inte kan låta bli att göra är att skolan och lärarna i mångt och mycket har glidit ifrån sitt uppdrag att förmedla kunskap. Detta är i sig inte så konstigt då fler och fler uppgifter läggs på läraren som i sin tur blir tvungen att prioritera för att klara vardagen. En konsekvens av detta är ofta att lektioner återanvänds och en tidseffektiv undervisning bedrivs. Och en tidseffektiv undervisning är långt ifrån individanpassad och varierande...
Fram för att ge lärarna den tid som kvalitativ undervisning kräver! Skolan måste helt enkelt hitta nya vägar för att lyfta bort bördan av extrauppgifter som ligger på lärarna idag. På så sätt kan kvalitén på undervisningen höjas och förhoppningsvis kommer läraren återigen att få den status och respekt som hon eller han förtjänar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar