Ett annat intressant faktum från skolans värld är att ökat ansvar och ökat antal arbetsuppgifter inte nödvändigtvis genererar mer i plånboken. Lite krasst skulle man kunna säga att en lärare som visar framfötterna och gör ett bra jobb belönas med mer arbete. På den här punkten skiljer sig skolan markant från andra arbetsplatser. Där andra arbetsplatser erbjuder en ansvarsutveckling och löneutveckling som löper någorlunda parallellt har skolan hittat en annan, billigare, lösning. En fråga som uppstår i samband med detta faktum är vad som driver dagens lärare att göra ett bättre jobb?
Denna fråga kan besvaras med den traditionella synen att läraren känner ett ”kall” att undervisa. Samtalar jag med kollegor är det dock få som tycker att det är en bild som stämmer överens med dagens lärare. Läraryrket är ett yrke som andra och förtjänar status i jämförelse med andra yrken som kräver ca 5 års högskolestudier.
Är det då lönen som driver dessa medvetna lärare? Det skulle om möjligt förvåna mig ännu mer än ”kall-förklaringen”. Som jag nämnde tidigare belönas en hårt arbetande lärare med mer att göra, snarare än mer att göra saker för. Frågan kvarstår alltså, åtminstone för mig, vad det är som driver dagen lärare. Personligen tror jag att ”kallet” är närmare sanningen än lönen i det här fallet.
Att karriärmöjligheterna i det närmaste är obefintliga borde vara föga förvånande för dem som väljer att utbilda sig till lärare. Jag undrar däremot om så är fallet. Själv försvarade jag mitt karriärsval med att jag trodde att jag skulle komma ut till en skola som var i kraftig brist på lärare och därmed en skola vars struktur skulle förändras. Än har det inte blivit så.
Personligen tror jag att en översyn av hur skolan fungerar skulle göra den gott. Mitt intryck är att skolan idag är fast i många traditionella spår. T.ex. tror jag att många lärare fortfarande kör sitt eget race istället för att utnyttja varandras kunskaper och fungerande övningar. Jag är också övertygad om att en annan ledningsstruktur skulle få lärare att se en utmanande och givande karriärväg istället för att bara fortsätta vara lärare...
3 kommentarer:
Hej.
Jag håller helt med om behovet av fler karriärvägar för lärare. Det är lite märkligt att den enda vägen ofta är att göra något annat än det man är bra på och vill göra, nämligen undervisa. Men ökade kopplingar till forskningen, ämnesansvar etc borde kunna tjäna som karriär i alla fall. Trist också att det inte syns i lönekuvertet. Jag läste att lönespridningen bland lärarna minskat de senaste åren, vilket känns rätt förödande. Goda insatser ska premieras i lönekuvertet. Vad beror det på? Säkert både fackkrav om hög lägstanivå som gör att pengarna inte räcker till individuellt påslag och fega rektorer som inte vågar prioritera. Det är väl lättare att lägga ut lika mycket till alla. Kanske är det också skolkontoren eller politiken som prioriterar så. Alltså, återigen ett bevis för ledarskapets betydelse.
/Mats
Hej,
Det ligger säkert en del i att både en hög lägstanivå och svaga ledare renderar i en utsmetad lönespridning.
Personligen tycker jag iof inte att lägstanivån är vidare hög med tanke på att utbildningen är på ca 5 år. Däremot tror jag att den förhärskande strukturen i skolan, med otydliga ansvarsområden och vaga förutsättningar för att utföra en uppgift, förklarar en hel del.
/Mr.P
Roligt att ha hittat din blogg ;)
Skicka en kommentar