lördag 29 december 2007

Betyg och reformer

I DN idag (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=728808) kan man läsa om ytterligare en aspekt av debatten kring skolan. Den här gången handlar det om hur och när våra kära barn/elever ska betygsättas. Björklund, och alliansen, vill ha skriftliga omdömen redan från årskurs ett medan socialdemokraterna och lärarfacken inte vill ha det.


Personligen ser jag mest fördelar med att så tidigt som möjligt ge ut omdömen och senare betyg. Delvis har detta att göra med att hemmen tidigt blir informerade om hur det går för barnet i skolan, men det har också att göra med ett förtydligande av skolsituationen i stort. Ett scenario som jag tänker mig är att föräldrarna till en elev blir varskodda om att det inte går så bra i skolan. Föräldrarna (som antagligen inte tror på skolan) undersöker naturligtvis vad det är som inte fungerar samt vad som kan göras åt problemet. Det är här den riktiga vinsten ligger...

Att uppmuntra föräldrar till en ökad kontakt med skolan belyser inte bara eleven i fråga utan även skolan i sig. Lärarna kommer att bli tvungna att arbeta fram underlag till omdömet samt eventuella åtgärdsplaner så att eleven klarar sig bra genom skolan. Om inte något av detta görs kommer föräldrarna att klaga, och klagande föräldrar kan verkligen tvinga fram förändringar i skolans värld (till skillnad från klagande elever eller lärare).

Så omdömen och tidigare betyg skulle antagligen leda till en ökad kontakt mellan skola och föräldrar. Detta i sin tur sätter i första hand ökad press på skolan vilket i sin tur kräver professionellare lärare och ledning. I förlängningen kan man ju också hoppas att en professionellare skola kan sätta/ge professionella löner.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Är betyg det enda sättet för föräldrarna att bli varsko elevernas studiesituation/resultat? Väger inte problematiken med "pressen" och "stressen" som eleverna upplever med betygen över problematiken med att informera hemmet om stuiderna i dagens system? Bör finnas andra vägar än konkreta betyg, är vi så dåliga på att kunna informera om studieresultat? Stress och hets för betygen som eleverna utsätts för, som vi ser även på gymnasiet, är den mindre i åk1 på grundskolan? Känns synd att utsätta en elev i åk 1 för denna stress när det i denna ålder handlar om att finna glädjen i att lära sig nya saker...
/Janne

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mr. P sa...

Ska passa på att förtydliga att alliansen inte har för avsikt att faktiskt införa betyg i de lägre klasserna utan snarare betygsliknande omdömen.
I övrigt tror jag att eleverna ganska omgående knäcker det "koder" vi lärare använder oss av. Dvs. även fast vi använder oss av ett alternativt sätt att informera om studieresultaten.
Risken blir då istället att informationen blir otydlig och lämnar utrymme för tolkning. Personligen tycker jag det är bättre ifall kravet ligger på läraren att tydligt motivera sina omdömen/betyg så tidigt som möjligt. Eleverna vet då vad som saknas och vad som krävs för att nå ett högre betyg.
Jag tror vidare att detta ger en mer hanterbar stress än den som i många fall finns idag. Dvs. den där eleverna vet att de inte ligger på ett visst betyg men får inget konkret att jobba mot för att nå ett högre betyg.

Anonym sa...

Ser din poäng där, även om jag tror att betyg är fel så behövs det bättre information om studieresultatet. Detta kan dock göras bättre och min övertygelse är att det görs bättre med ett skriftligt omdöme där det tydligt framgår vad som fungerar alternativt inte fungerar för eleven. Ett betyg, som betygsstgen ser ut idag eller eventuell förändrad betygsstege löser inte detta problem. Det ger snarare en otydligare bild. Du är ett VG. Thats it! Ett skriftligt omdöme lämnar plats för kommentarer och förtydliganden i större utsträckning än vad betyget gör. Naturligtivs kan betyget det komplpeteras med ett omdöme men då är ju betyget "overkill" och har spelat ut sin roll. Tydligare information om studieresultaten till eleverna men detta göres bäst med hjälp av ett skriftligt omdöme snarare än ett betyg! Tycker i alla fall jag!
/J

Mr. P sa...

Förr eller senare kommer det att behöva sättas ett betyg i någon form. Ett antagningsförfarande till t.ex. universitet och högskola som helt bygger på omdömen är svår att se. Således kommer det behöva finnas mål och kriterier som läraren och eleven har att rätta sig efter. Jag håller med dig om att omdömen är ett bra och informativt verktyg på vägen. Men det ska vara ett verktyg på väg mot ett mål, och det målet bör i min mening vara ett betyg.

Anonym sa...

I min mening är det också bra med betyg, men inte förrän tidigast i åk 7. ömdömen hjälper inte vid intag till gymnasie och högskola då behövs betyg, kanske kan vara bra med ett komplement beroende på utbildning dock.
/MR J