fredag 7 december 2007

Motivation

Jag vet inte om det beror på den otroligt grå och trista vintern, men den här veckan har inneburit en motivationskris för mig. Mitt i veckan dök frågan upp i mitt huvud. ”Vad motiverar mig att göra ett bra/bättre jobb?” Direkt när den slog mig hade jag inget bra svar, vilket i sig var lite deprimerande. Jag funderade dock vidare, och det är kring just motivation som jag tänker reonera i det här inlägget.

Min första lite bittra tanke var att en bättre lön skulle få mig motiverad. Tankarna snurrade vidare i en nedåtspiral om lärarnas status och mycket av de lite mer negativa aspekterna av läraryrket radades upp i mitt sinne. Men någonstans där i nedåtspiralen blev det också tydligt att jag antagligen inte skulle bli så mycket mer motiverad av just en högre lön. För att få lite mer på fötterna bestämde jag mig för att ställa frågan till lite fler personer. ”Vad motiverar dig att göra ett bra jobb?”

Den gemensamma faktorn till motivation, enligt de jag pratade med, var ”yrkesstolthet”. Detta gällde både för andra lärare och för vänner inom andra yrken. Vidare nämnde de att andra, mer spännande arbetsuppgifter, större ansvar och (faktiskt) högre lön skulle kunna motivera. Jag ska erkänna att det kändes ganska så bra att yrkesstoltheten låg högt som motivationsfaktor samt att variation och utveckling var ytterligare aspekter. Det bekräftade på något sätt det jag varit inne på tidigare om de bristande karriärmöjligheterna inom läraryrket.

För att ge ännu en nyans vill jag påstå att det som gör en bra lärare inte alls behöver ha att göra med mängden arbete som läggs ner. Jag vill alltså påstå att en lärare med rätt personlighet och inställning kan klara sig betydligt bättre än den som lägger ner en massa tid på pedagogik och liknande. Detta i sig kan vara en märklig känsla då lektioner med bristfällig planering kan bli hur bra som helst medan väl genomarbetade övningar kan falla platt.

Hårdare arbete behöver alltså inte nödvändigtvis leda till bättre/mer uppskattade lektioner. Av samma anledning leder inte nödvändigtvis hårt arbete till att man känner sig mer lyckad som lärare. Sen tror jag att ni alla förstår att en välplanerad lektion ofta får ett bättre utfall än en oplanerad. Vad jag vill belysa är att eleverna däremot relativt ofta dömer en lärare efter person, snarare än efter pedagogik. Detta motiverar åtminstone inte mig att arbeta extra hårt.

Avslutningsvis vill jag återigen påpeka att variation och alternativ inom yrkets ramar är en nyckel till att finna motivation på jobbet. Att få känna att man utvecklas och får större ansvar är viktigt. Sen tycker också jag att mer ansvar ska innebära en högre lön, och jag hoppas att jag står relativt oemotsagd på den punkten.

Vad tycker ni kära läsare? Vad motiverar er till ett bra jobb? Är det lön, variation eller kanske beröm från chefen som är det viktigaste? Kom gärna med kommentarer!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det viktigaste för mig är att jobber ger möjligheter till en meningsfull fritid, dvs balansen mellan pengar och fritid måste vara bra

Anonym sa...

Lönen så klart!!!

Anonym sa...

Det viktigaste för mig är att känna att man utvecklas och inte bara fastnar i ett spår som upprepas

Men bra lön vore förstås också nice :-)

Anonym sa...

Jag tror på det som stod i kommentarer till tidigare inlägg: öka hierarkin inom skolorganisationen och satsa samtidigt på rektorer med dokumenterad erfarenhet av ledarskap. En rektor är inte en administrativ resurs som pusslar scheman, utan en visionär ledare som pekar med hela handen

Och kopplingen till motivation var..umm..ökad motivation med ökad hierarki

Anonym sa...

Det är facket som är för mesigt. Skolan är en huvudfunktion i samhället, och läraryrket kräver många års universitetsstudier med höga lån som följd. När kommer vi att få se en rättvis belöning för det?