torsdag 29 november 2007

En skola med karriärmöjligheter…

Som på begäran vill jag dela med mig av mina tankar kring hur strukturerna i skolan skulle kunna se ut för att vara mer tillfredsställande. Med mer tillfredsställande menar jag i just detta fall möjlighet till karriär. Sen är det många andra saker som skulle kunna fungera bättre men de lämnar jag till en annan gång.

Som jag nämnt tidigare i bloggen så är nyutexaminerade lärare inställda på att pröva pedagogiska knep och att stilla sin undervisningshunger. Det är också det som jag tycker att de ska ägna sin tid åt. En förutsättning för att de ska orka en ökad undervisningsbörda är att extrauppgifter som mentorskapet lyfts bort från deras tjänster. På detta sätt utnyttjar man deras vilja att undervisa och ger dem också en tydlig prioritet i sin arbetsfördelning. De ska arbeta med undervisning, punkt.

Så hur tar vi tillvara på de lärarna som vill ha andra uppgifter än undervisning i sin tjänst? Trots allt så kan det vara oerhört motiverande och spännande att coacha elever och se dem nå sina mål eller att arbeta med ämnesövergripande projekt. Oavsett vad så finns det möjligheter att lägga denna typ av arbetsmoment på lite mer erfarna lärare. Med mer erfarenhet ser man samarbetsmöjligheter och vet vad eleverna stöter på för problem i sin studiesituation.

Ett första karriärsteg skulle alltså kunna vara att ta på sig en mentorsroll eller ett större ansvar för pedagogiken på skolan. Vidare är det lätt att tänka sig att nästa steg blir att ansvara för ett arbetslag. Arbetslagsledaren skulle kunna arbeta med schemaläggning, planerande av projekt över arbetslagsgränser etc. En person med den rollen skulle också kunna ha ett visst personalansvar och se över så att personalen i laget fungerar bra och smidigt. En sådan roll skulle också bespara rektorn en del onödigt arbete som redan idag kan kännas som om han/hon är och petar i saker som rör verksamheten på golvet.

En annan roll som jag gärna skulle se i en ny skola är att de mest erfarna ”rävarna” tar ett större ansvar som mentorer för dem som kommer nya till yrket. De har en otrolig erfarenhetsbank att dela med sig av och som, om den utnyttjas, besparar en ny lärares arbetsbörda enormt mycket.

I en artikel i The Economist citeras en rapport om skolan, gjord av konsultbolaget McKinsey, på följande sätt… Schools, it says, need to do three things: get the best teachers; get the best out of teachers; and step in when pupils start to lag behind” I en skola med annan struktur än dagens skulle man kunna lösa både första och andra kriteriet samtidigt. Personligen tror jag att det tredje kriteriet för en bra skola sedan skulle lösa sig självt.

Självklart skulle en annan struktur i skolan kosta pengar, och antagligen ganska mycket pengar. Men om vi i Sverige tycker att utbildning och kunskap är prioriterat måste det få kosta pengar. Jämför man med t.ex. Schweiz där en lärare har en lön upp mot 50 000 kr och klasser på ca 20 elever förstår man att prioriteringarna kan vara annorlunda. Jag vill dock poängtera att den Schweiziska modellen inte är målet utan bara ett exempel på att skolan kan prioriteras annorlunda. Det viktiga är att skolan får mer resurser som används på ett kvalitativt sätt. Idag är resurserna små och antagligen inte heller särskilt kvalitativt använda.

Inga kommentarer: