onsdag 14 november 2007

”Låt friskolorna växa”

I DN idag (2007-11-14) skriver Peter Wolodarski en ledare som behandlar friskolornas roll i samhället. Han poängterar att friskolorna har ”drivit fram starkare prestationer” och till och med stärkt den kommunala skolan. Han säger också att det idag inte finns någon forskning som förklarar varför friskolorna presterar bättre, men resonerar att det kan ha en förklaring i stabilare hemförhållanden och en mer driven och autonom skolledning.

Personligen tycker jag att Wolodarski missar vissa viktiga poänger. En av de viktigaste är att friskolor och kommunala skolor inte konkurrerar på riktigt samma villkor. Som exempel kan nämnas att en friskola inte behöver ha det individuella programmet (IV) utan kan rikta sin verksamhet mot specifika program. En annan aspekt är att friskolorna inte lyder under samma avtal som de kommunala skolorna. Detta gör att de kan utnyttja lärarresurser på ett annat sätt än vad den kommunala skolan har möjlighet att göra (eller komma undan med).

Jag är helt överens med Peter Wolodarski att friskolorna har en roll i den svenska skolan och att de måste få vara vinstdrivande. Jag håller också med om att de lyckas fylla klasserna och utnyttja resurserna effektivare. Jag är däremot inte helt säkert på att det görs på ett hållbart sätt då det till viss del bygger på ett överutnyttjande av personalen. En personal som tillhör en generellt sett underbetald yrkeskår.

Nu är det i sig inte friskolornas fel utan de utnyttjar bara ett existerande system. Detta system tycker jag däremot borde ses över. Allt från hur skolledningen fungerar till vilken roll lärarna ska ha och vad som är deras arbetsuppgifter. Idag är lärarkåren överutnyttjad till i många fall fel saker vilket leder till en bristande kvalité på undervisningen vilket i sin tur sänker nivån på den gymnasiala utbildningen.

Sammanfattningsvis skulle jag alltså vilja påstå att skolsystemet skulle behöva ses över och göras om på relativt många plan för att bli väl fungerande. Det handlar om allt ifrån tiden som skall vigas till undervisning, lärar- och rektorslöner, skolpeng, kvalitetssäkrad undervisning och lärarutbildning. Den nedåtspiral vi ser i skolan idag måste vändas. För att lyckas med detta måste vi angripa problemet från fler håll. Nya betygsystem eller fler vinstdrivande friskolor är i sig inte lösningen på en illa fungerande svenska skola…

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ytterligare en aspekt är att friskolor har rätt att stoppa intaget av en elev för att eleven har någon form av handikapp som kan resultera i en ekonomisk kostand för skolan. Känns aningen diskriminerande när en rullstolsbunden, hörselskadad, dyslektisk eller liknande handikapp blir stoppad från att gå i en skola. Konkurrenssituationen blir klart orättvis när kommunala skolor inte kan undvika dessa stora ekonomiska kostnader vilket leder till att kvalitén på undervisningen kan sjunka. Friskolor däremot kan lägga dessa pengar på lärare eller andra aspketer av undervisningen. Märkligt när en av skälen till att friskolor införds var att konkurrensutsätta de kommunala skolorna och därigenom öka kvalitén på dessa skolor.
Missförstå mig rätt, friskolor är ett bra inslag i skolsystemet, att ha dem vinstdrivande är problemet!
MR J

Mr. P sa...

Mr.J
Enligt svensk lag är det förbjudet att diskriminera människor på grund av handikapp, sexuell läggning osv. I detta har du alltså fel. En friskola har ingen rätt att neka en handikappad utbildning på deras skola. På samma sätt har jag svårt att tro att det är den enskilda kommunala skolan som får ta den ekonomiska smällen ifall det kommer en handikappad elev till verksamheten.
Jag har också svårt att se friskolekonceptet utan att de får vara vinstdrivande. Det är sällan man ser företag som bara finns för att finnas, självklart måste det finnas ett utrymme för företaget att gå med vinst. Och som jag nämner i inlägget är det inte vinsten i sig som är problemet utan skolsystemet som både kommunala skolor och friskolor verkar inom.

Anonym sa...

En friskola har, till skillnad från en kommunal skola, laglig rätt att vägra ta emot en elev som kan innebära betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter. Barn som sitter i rullstol eller har svår dyslexi kan alltså få nej när de söker till en friskola. Helt i enlighet med skollagen kap9. Med andra ord har jag lagstöd för mitt påstående samt det faktum att friskolor efterlever lagen gör det hela än mer problematiskt.
Om reglelverken är lika för kommunala och friskolor alltså att förutsättningarna är de samma då kan man konkurrera på riktigt. Känns dock inte politiskt korrekt om en kommunal skola skulle neka en elev med dysleksi eller hörselskada tillträde till undervisningen. Naturligtvis finns det statliga bidrag i att handikappanspassa en skola.
Varför handikappanpassar man då inte en friskola? Organisatoriska och ekonomiska skäl? Därmed görs det för att spara pengar, för att kunna driva "företaget" med så stor ekonomisk vinning det går, går det ut över undervisningen är detta ett stort problem och går det över barn och ungdomar med handikapp är detta katastrofalt och under all kritik!
MR J

Mr. P sa...

Jag vet att det förekommer att friskolor har nekat handikappade elever en plats på deras skola på grund av kostnadsskäl. Och mycket riktigt gör de det med det lagliga stöd som du nämner. De fallen är i sig beklagliga. Å andra sidan vet jag av egen erfarenhet att handikappade elever bereds plats på friskolor, och då menar jag rullstolsbundna likväl som dyslektiker.

En skillnad mellan friskolorna och de kommunala skolorna är också att de kommunala skolorna har en större elevpeng för att kunna tillgodose de krav som en handikappanpassning kräver. Vidare ser det heller inte så bra ut ifall en friskola nekar elever tillträda på grund av handikapp, och friskolor är beroende av se bra ut.

De handikappades rättigheter ska vi värna om men det var inte det som det ursprungliga inlägget handlade om. Vad jag ville belysa var att spelreglerna inte är de samma för friskolor och kommunala skolor, vilket i första hand inte leder till något negativt för eleverna. Däremot kan friskolorna idag göra sådana vinster som de faktiskt gör tack vare att de utnyttjar ett system som i grunden bygger på en underbetald yrkeskår. Kontentan blir som jag ser det, alltså inte att vinstdrivandet är problemet, utan snarare faktumet att skolverksamheten inte bedrivs på ett bra sätt.

Anonym sa...

Sant, diskussionen utvecklades dock dit. Kontentan är dock det samma, spelreglerena är olika och en konkurrens med olika vilkor är som att jämföra spritförsäljningen i danmark med sverige.
MR J